Přednášející tekajeni
Když se mluví o vzdělávacím systému, předpokládá se, že tento systém bude mít své lektory, učitele, instruktory či školitele, kteří jsou náležitě vzdělaní tak, aby zcela zvládali přednášené, školené či vyučované předměty. Tato představa však ani trochu neodpovídá naší filozofii. Jsme přesvědčeni, že má-li jít o celoživotní vzdělávání, musí se celoživotně vzdělávat i ti, kteří takové vzdělávání vedou. Ve svém studiu tak nemohou být nikdy hotoví, protože kdo se považuje za hotového, ten nemá důvod se dále měnit a rozvíjet, a těžko tedy může být příkladem trvalé práce na vlastních proměnách.
V rámci systému Principy života® je pozice toho, kdo vyučuje semináře, považována za vyšší formu jeho vlastního studia Principů života®. Abychom podtrhli tuto skutečnost, vymysleli jsme pro "lektory" zvláštní označení: TEKAJEN. Toto slovo je sestavené z počátečních písmen čtyř slov (TKJN = TéKáJéeN = tekajen), která jsou definicí základního rámce tohoto dalšího studia.
Trvalý růst je základním předpokladem pro toho, kdo chce být lektorem celoživotního vzdělávání.
Komunikace je nezbytným nástrojem, bez kterého není růst možný. Člověk roste jedině díky zpětným vazbám okolní fyzické reality a bez umění komunikace není schopen tyto zpětné vazby zpracovávat.
Jedinečnost je podmínkou konstruktivní komunikace. Jestliže si člověk neuvědomuje, že každá živá bytost je naprosto jedinečná, nikdy nemůže být schopen druhým porozumět, protože očekává, že jsou stejní jako on, že vidí to, co vidí on, a také o tom stejně smýšlejí. Pak tedy nemá důvod zamýšlet se nad skutečným významem jejich sdělení a za skutečný obsah si dosazuje své vlastní představy.
Názornost dokáže překlenout rozdílnost vyplývající z jedinečnosti a je tedy nezbytným prostředníkem pro toho, kdo chce druhým předat svojí vlastní zkušenost. Od tekajenů se proto očekává, že studentům nebudou předávat pouze jakési teorie, které by si studenti mohli sami přečíst ze skript, ale že budou snažit svým vlastním příkladem studentům názorně předvést, jak to, o čem přednáší, sami využívají ve svém vlastním životě.
Základním cílem našich seminářů, je přispět k tomu, aby lidé mohli odstranit překážky, které jim brání v tom, aby mohli být pány všeho, co se v jejich životech odehrává. Bylo by proti smyslu tohoto snažení, kdyby tekajeni byli našimi zaměstnanci a my jim určovali, co a jak mají dělat. Každý z tekajenů má proto jen licenční smlouvu, která ho váže k dodržování pravidel Principů života®, například k dodržování náplně seminářů či jednotné ceně, ale každý je svým vlastním pánem a každý nese plnou odpovědnost za to, co dělá.
Kdyby tekajeni mohli mít nějaké ukončené vzdělání, bylo by vlastně celkem jedno, u kterého tekajena člověk studuje, protože všichni by měli umět totéž. Již jsme však mluvili o tom, že takto to v systému Principů života® fungovat nemůže. Na cestu rámcově vyznačenou filozofií Principů života® se vydávají lidé v nejrůznějším věku, s odlišnými životními zkušenostmi i s rozličným předchozím vzděláním. Každý je někde jinde a pro každého je vhodný jiný tekajen, protože i tekajeni jsou různí. Vyberte si proto pečlivě svého tekajena, protože každý z nich může být nejlepším tekajenem pro jedny a nevhodným pro jiné.
Svého tekajena si můžete vybrat podle toho kdy a kde se koná jeho seminář. Ne všichni tekajeni však musí mít v dané chvíli naplánovaný seminář, a tak možná budete chtít vědět, zda ve vašem kraji nepůsobí ještě někdo další. Komu nezáleží ani na místě ani na datu semináře, může si mezi všemi tekajeny vybrat toho na pohled nejsympatičtějšího. Ať už si vyberete jakýkoli způsob, vždy máte možnost kliknout na tekajenovo jméno a dostat se tak ke stránce, na které se vám každý po svém představuje podrobněji.
Důležité upozornění: Tekajeni jsou k vyučování Principů života oprávněni tekajenskou smlouvou, která je zavazuje dodržovat určitá pravidla. Všichni licencovaní tekajeni jsou uvedeni na těchto stránkách, pokud kdokoli další vystupuje pod jménem Principů života®, činí tak v rozporu nejen se samotnými Principy života®, ale i v rozporu se zákonem o ochranných známkách.