Naše filozofie
Principy života® jsou vzdělávacím systémem a jsou i originální, v Česku vytvořenou filozofií, která se v rámci tohoto systému přednáší. Přestože v současné podobě a se současným názvem se Principy života® objevily teprve v roce 2004, v přítomnosti mají v Česku již přes patnáct set studentů a přes dvě stě i v dalších zemích, zejména v Maďarsku.
Mezi studenty patří lidé různého věku, společenského postavení i vzdělání. Všichni však přicházejí proto, že mají stejnou potřebu – potřebu změny. Někteří přicházejí proto, že v jejich životě něco nefunguje k jejich plné spokojenosti, ať už jsou to vztahy, zdraví, ekonomická situace, společenské postavení či cokoli jiného. Jiní přicházejí přesto, že jsou na první pohled úspěšní a vlastně mají všechno, co si přejí. Navzdory tomu jim chybí něco těžko pojmenovatelného, těžko uchopitelného, ale přesto důležitého, a právě to přicházejí hledat. (Postoj některých z nich ke studiu Principů života® si můžete přečíst ve Výpovědích studentů.)
Změna a schopnost přizpůsobit se změnám je něco, co neodmyslitelně patří k životu. Člověk se díky svým specifickým vlastnostem dokáže rychle měnit a také dokáže rychle měnit své vlastní okolí. Díky tomu se však dostává do situace, kdy jeho vlastní přežití je závislé na tom, jak rychle se dokáže přizpůsobit svým vlastním změnám a změnám, které způsobil ve svém vlastním okolí. Tuto skutečnost shrnula i Evropská rada na svém zasedání v Lisabonu v roce 2000 a ve svých materiálech označila rozvoj celoživotního učení za nejvyšší prioritu a nutnou podmínku pro další rozvoj.
Filozofie Principy života® stojí na přesvědčení, že aby takové celoživotní učení mohlo probíhat, je třeba, aby se lidé naučili celoživotně pracovat na svém obrazu světa. Člověk si vytváří svojí základní představu o světě, svůj základní obraz světa, svoji základní životní filozofii během prvních let svého života a tuto představu během dalšího života většinou již příliš nemění. Na jeho dalším životě se tak zásadně podepisují podmínky, ve kterých žil v dětství a tato prvotní životní zkušenost se mu stává rámcem omezujícím jeho život. Vzhledem k dnešnímu tempu rozvoje lidské společnosti nemůže být tento rámec v žádném případě dostačující pro celý život, protože je pochopitelně vždy závislý na tom, jak rozvinutá byla společnost v době raného dětství člověka. Čím je pak člověk starší, tím větší má většinou potíže přizpůsobit se novému vývoji.
Práce na obrazu světa není jednoduchá, protože jeho velká část leží mimo vědomě dostupnou oblast, neboť jeho základy vznikaly v době, kdy malé dítě ještě neumělo mluvit a tudíž ještě ani nemělo rozvinuté vědomé myšlení. To však ještě neznamená, že neexistuje způsob, jak provést revizi vlastního obrazu světa a upravit ho tak, aby měl člověk v rámci tohoto obrazu dostatek prostoru pro svůj život a pro dosažení svých cílů. Systém Principů života® je postaven právě tak, aby tuto revizi a změnu vlastních nevědomých vzorců umožňoval.
Nástrojem k práci na vlastním obrazu světa je filosofické pojednání, které je detailněji popsáno v kapitole o průběhu základního výcviku a v popisu naší metody. Základním vodítkem je filosofie Principů života, kterou studentům nabízí přednášky na seminářích. Neočekává se, že se studenti s touto filosofií ztotožní, cílem je nabídnout jim osnovu k urovnání vlastních myšlenek a vlastního obrazu světa. Přesto existuje šest základních východisek, které jsou jakýmsi absolutním minimem, které je nutno přijmout, aby vznikl společný základ, na kterém je možné stavět.